Groei

In 2 Kor. 4:6 staat: “Daarom geven wij het niet op. Hoewel ons lichaam zwakker wordt, wordt onze innerlijke kracht met de dag groter.”

We moeten de moed dus niet opgeven. In het natuurlijke leven gaan de dingen achteruit. Je lichaam wordt misschien zwakker naarmate je ouder wordt, maar de binnenkant wordt steeds krachtiger.

Schematisch zou ons aardse leven er zo uit zien: ons leven begint op een bepaald moment en je gaat groeien. Van kale baby zonder tanden,die nog niet kan lopen, maar die steeds sterker wordt en zich uiteindelijk ontwikkelt tot vitaal persoon. Zo rond je 40e zou je een piek kunnen schetsen, waarna je langzaam afnemende lichaamsfuncties gaat krijgen en zo rond de 80 vallen misschien wel tanden uit en heb je een stok nodig.

Innerlijk

In bovengenoemde tekst van 2 Kor. staat echter dat er in de geestelijke wereld iets heel anders gebeurt, namelijk niet aflatende groei. Voordat we hier op aarde kwamen bestonden we al volgens de Bijbel, zoals we kunnen lezen in Psalm 139:16 U zag mij al toen ik nog geen vorm had.Elke dag van mijn leven stond toen al in uw boek opgeschreven.

Je binnenkant, je geestelijke mens, neemt toe in kracht als we wandelen met God. Je kunt met Hem leren loslaten, vergeven, geduldig worden en in liefde wandelen. Zelfs in de psychologie is het een bekend gegeven dat veel mensen die de 50 jaar gepasseerd zijn, vaak gelukkiger zijn dan jonge mensen.

Zijn wil

We kunnen in dit leven dus veel leren en dat begint bij de kinderen. Je kunt als ouder natuurlijk streven naar het allerbeste op ieder vlak voor je kind, maar op materieel gebied moet je er rekening mee houden dat dat niet blijvend is. Maar hoe werk je aan de binnenkant van een kind?

Zorg ervoor dat ze God gaan kennen. Door God te kennen, groei je geestelijk. In onze opgroeifase, als je nog erg jong bent, is de omgeving enorm van belang voor je. Je wilt als kind meedoen met de rest, met de stroom meegaan, aardig gevonden worden en je vindt het belangrijk hoe mensen over je denken.

Als je ouder wordt besef je steeds meer dat het er niet toe doet hoe mensen over je denken, als je zelf maar weet dat wat je doet recht uit het hart komt. Dat brengt het ware geluk. Het gaat niet om te voldoen aan verwachtingen van anderen, maar wat God van je verwacht.

Je kinderen moeten weten dat ze met een speciaal doel hier op aarde zijn gekomen en dat het hoogste doel is om naar God te luisteren en Zijn wil te doen.

In Psalm 127:3 staatKinderen zijn een geschenk van de Here. Hij beloont u met een nageslacht. En dat, terwijl de wereld vaak reageert met de opmerking dat kinderen alleen maar last en moeite geven. Ook bij dit onderwerp gaat het weer om je mindset, want je moet jezelf realiseren dat God je kennelijk een kind toevertrouwt. Probeer als ouder, oom, tante, buurman of buurvrouw om samen met God te zien wat Zijn plan is met je kind, je neefje, nichtje, buurjongen of buurmeisje.

God heeft ze stuk voor stuk uniek gemaakt en je kunt dan stimuleren wat God in hun leven heeft gelegd in plaats van je stempel er op te drukken en jouw ideeën er op los te laten.

Liefde

Het krioelt van de boeken over ouderschap. Maar er is één basisvoorwaarde, en dat is de basis waarop we onze opvoeding baseren en dat is liefde! Hoe beter de relatie, hoe beter je kind zal luisteren. Probeer de vertrouwensrelatie altijd te behouden. Onthoud ook dat kinderen niet doen wat je zégt, maar vooral wat je dóet, hoe je iets vóórleeft. Gevoel heeft bij hen vaak een grotere rol dan de ratio, het verstand. Een atmosfeer van rust en liefde is heel belangrijk. En die harmonie begint bij jezelf.

Lees Efez. 6:4 Ouders, behandel uw kinderen zo dat zij niet dwars en haatdragend worden. Voed ze zo op dat ze de Here leren volgen en liefhebben.(HTB)

Hieruit kun je al opmaken dat kinderen niet vanzelf dwars en haatdragend worden. Het begint bij de ouder. En de sleutel staat er gelijk achter: dat ze Here leren volgen en liefhebben. Dan kunnen ze later hun eigen verantwoordelijkheid nemen. In een persoonlijke relatie met God.

  1. Verander de wereld, begin bij jezelf. Wees een voorbeeld in gedrag.
  2. De drie R’s. Rust, Regelmaat en Reinheid. Bijbelse principes van rust, stabiliteit door regelmaat, patronen waardoor ze sterk worden, zonder haat, negativiteit, geestelijke reinheid.
    Geef ze mee dat ze zelf de kerk zijn. We gáán niet naar de kerk, maar we zíjn de kerk. Representeer Jezus in alles wat je doet.
  3. Spr. 13:24 wie nooit straft, bederft zijn zoon. Maar wie zijn zoon lief heeft, straft hem reeds op jonge leeftijd. Deze tekst is in Nederland al snel een beladen iets. Maar het gaat hier om terechtwijzen, om disciplineren. Niet om het ze moeilijk te maken, maar om hun kansen in de maatschappij te vergroten. En niet uit wraak of frustratie, maar uit liefde. Want je wil je kind niet bederven. Een mens zonder respect ontwricht anders de maatschappij.
  4. Relatie maakt het advies, de opvoeding,aannemelijk. Laat ze zien dat je werkelijk om hen geeft en dat het geen kwestie is van klakkeloos de wil van de ouders volgen. Heb het lef om je houding te evalueren met je kind. Vraag wat ze van je vinden. Maak eventueel een lijstje met karaktereigenschappen en vul dat voor elkaar in. Uit het gesprek wat volgt komt dan de reden beter naar voren.
  5. Leer ze de juiste houding. Het leven is zwaar en bevat veel dingen die niet leuk zijn. Beschermen en in een glazen huisje zetten werkt niet. Maak ze weerbaar en hoe ze met verschillende situaties moeten omgaan op basis van de Bijbelse principes. Laat ze zien dat ze ook een trendsetter kunnen zijn, die iets nieuws neerzet en bijvoorbeeld een hele school in beweging zet met een nieuwe rage. Ze moeten gaan inzien wie ze zijn in Christus. Deel daarom ook jouw ervaringen met God, wat Hij in jouw leven doet.
  6. Maak ze bewust wie ze zijn. God is een God van genade en zo liefdevol dat Hij zijn eigen Zoon gestuurd heeft. Wat er ook gebeurt, God wil vergeving schenken. Hij kent je tekortkomingen en Hij wil herstel geven.Je kinderen moeten weerbaar worden, door ze weer te laten weten wie ze zijn in Christus.
  7. Bid voor ze. God kan elke weerstand laten verdwijnen en luistert altijd.

Handelingen 2 geeft een belofte aan onze kinderen. Petrus zegt in vers 17: God zal aan het einde van de tijd zijn Geest over alle mensen uitstorten. Uw zonen en dochters zullen Gods woorden spreken. Jonge mannen zullen visioenen zien en oude mannen bijzondere dromen hebben.

Wist je dat 80% van alle beloftes in de Bijbel al vervuld zijn? En ook deze zal ooit vervuld worden.

God staat elk moment klaar om weer opnieuw met je te beginnen en wacht op je aanvaarding van Zijn voorstel. Hij wil je van binnenuit veranderen om geestelijk te kunnen groeien. Hij zegt: Kom bij Mij en ik zal je rust geven.

Hoe je kinderen zo goed mogelijk kunt opvoeden.
Getagd op:     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *